Innhold

Data fra smartmåleren rett til telefonen

Nyhet

Publisert

Kvinne som holder opp en mobiltelefon. foto

Markedssjef og daglig leder Janne Blaasvær i Oss som utvikler ny teknologi for å gi forbrukerne sanntidsinformasjon fra smartmåleren. Foto: Oss

Stadig flere aktører jobber for at informasjonen fra de nye strømmålerne skal bli lett tilgjengelig for privatpersoner. Også for de som ikke er ekstremt opptatt av strøm.

Flere nettselskaper tilbyr allerede apper som kan gi forbrukerne informasjon om sitt strømforbruk, og stadig flere selvstendige aktører er også på banen for å levere tjenester knyttet opp mot smartmålerne. Det drammensbaserte teknologifirmaet Oss er en av dem. De jobber med å gjøre informasjonen fra de nye målerne tilgjengelig direkte til mobilen via en brikke og en app.

Minutt for minutt

I et intervju med Dagsavisen sier markedssjef og daglig leder Janne Blaasvær at firmaet jobber med å utvikle en ny teknologi som skal kunne gi privatpersoner tilgang til data på hvor mye strøm de bruker minutt for minutt.

– Man kan få informasjon om strømforbruk her og nå, historisk strømforbruk og ganske snart også forventet strømregning. Og så er det sånn at jo mer data vi får inn nå, fra folk som tester ut produktet, jo bedre bygges algoritmene vi jobber med. På sikt tror vi for eksempel at vi vil kunne sende varsel gjennom appen om at fryseren har sluttet å trekke strøm, og at du vil kunne se om du har glemt å skru av komfyren eller kaffetrakteren, sier Blaavær i intervjuet.

Firmaet har som målsetning å ha 500 tilkoblede testbrukere innen utgangen av 2018. Med en kontrollert utrulling i områdene hvor Glitre Energi er nettleverandør. Oss-teknologien vil på sikt fungere helt uavhengig av nettleverandør og strømleverandør, i hele landet, gjeldende fra januar 2019.

Hva er HAN-porten?

Alle de ny strømmålerne er utstyrt med en fysisk utgang, kalt HAN-porten. Gjennom å koble seg til HAN-porten, vil du få tilgang til informasjon om ditt eget strømforbruk.

HAN-porten vil være stengt når den nye måleren installeres, og den vil bare åpnes når du som kunde ber om det.

Hvert enkelt nettselskapene må selv vurdere når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder. Etter 1. januar må nettselskapene åpne HAN-porten på forespørsel.

Gjennom HAN-porten vil du kunne få detaljert informasjon om:

  • strømforbruk i øyeblikket (effektuttak)
  • strømforbruket siste time
  • spenningsnivå
  • overskuddskraft (fra f.eks solcelleanlegg) som mates inn i nettet (plusskunder)

Du må selv kjøpe utstyr for å koble seg til HAN-porten. Slikt utstyr vil etter hvert bli gjort tilgjengelig i det åpne markedet (butikker o.l.). Informasjonen fra HAN-porten kan du, om du ønsker det, bruke inn i styrings- eller informasjonssystemer for å tilpasse strømforbruket sitt, slik at du kan få lavere nettleie og/eller strømregning. 

KILDE: NVE

For folk flest

Firmaet er en del av Enova sitt pilotprosjekt "Smarte målere – smartere forbrukere", som tar sikte på at de nye målerne skal bli utnyttet til fulle gjennom tilleggs-løsninger.

– Dette med strøm kan bli veldig teknisk og litt gresk, så det handler mye om å forenkle språket og gjøre det til forståelig og nyttig informasjon for flere. Appen sammenligner for eksempel tallene med ting som man kan relatere seg til. Målsetningen vår er at den tjenesten her skal bli brukt av alle, sier Blaavær til Dagsavisen. 

For noen uker siden omtalte Energi Norge at NVEs nye rapport om hvordan kundene får tilgang til sanntidsinformasjonen fra smartmålerne. Samtidig ble det kjent at HAN-porten, som gjør det mulig å få tilgang til informasjonen fra måleren, vil bli tilgjengelig for bruk i løpet av første kvartal 2019.

Det er viktig å påpeke at HAN-portens standardinnstilling er at den skal være avslått, og derfor må kundene på eget initiativ kontakte sitt nettselskap for å få den aktivert. 

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne: 

Nyhetsbrev fra nymåler.no

Nyhetsbrev fra nymåler.no

Få nyhetssaker på epost når de publiseres

Avmeldingen er mottatt!

Din epost:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: